tisdag 25 mars 2014

Vardagsmotion

Jag har börjat lägga mycket mer krut på vardagsmotion än vad jag har gjort tidigare och tänkte att jag skulle dela med mig lite av det. Vardagsmotion är något jag tror många av oss behöver bli bättre på! Vi sitter väldigt mycket still i dagens samhälle och då ger faktiskt inte träningen lika mycket. Det är vetenskapligt bevisat att de som rör sig ner under dagen är piggare, friskare och har lättare för att ta till sig träningen. Så nu ger vi järnet och blir flitigare hela dagen istället för att vara stillasittande potatisar som tränar en gång om dagen 5-7 dagar i veckan o tycker det ska räcka!

Såhär gör jag;
Jag går till och från jobbet, för mig är det nära och tar bara 5-7 minuter att gå, men det är ändå mycket bättre än att ta bilen! Jag går även hem och äter lunch, vilket gör att jag kommer ifrån en stund, jag får lite frisk luft och jag väcker liv i kroppen.

Jag är noga med att ta micropauser under dagen. När man sitter ner mycket går kroppen in i viloläge, att resa på sig för att hämta kaffe/te/vatten, gå på toa, hämta papper i skrivaren eller diskutera något med en kollega (Maila inte, gå dit) väcker kroppen ur sitt viloläge och ger på sikt mer ork och gör att man klarar av att vara fokuserad på sitt arbete hela dagen. Det ökar dessutom dina chanser att gå ner i vikt!

Stå upp och jobba! De tidigare grejerna har jag gjort länge men att ställa mig upp och jobba är jag dålig på. Det ska ändras nu! Jag har höj och sänkbart skrivbord och ska nu utnyttja det till max. Jag har börjat smått med att stå upp en timme på morgonen och en timme på eftermiddagen och tänkte försöka komma upp i att stå minst halva arbetsdagen men jag måste vänja kroppen först. Även här väcker man kroppen ur viloläge, när man står upp o jobbar rör man på sig hela tiden, man byter ben, kanske svajar lite till musiken på radion och man sträcker på sig mer. Visste ni att studier har visat att man förbränner lika mycket kalorier på att stå upp i 4 timmar som man gör om man joggar i 1 timme? Intressant vad så lite kan göra för skillnad. Man håller sig dessutom mer fokuserad, får mer energi och blir starkare i kroppen om man står istället för sitter.
Tänk dock på att ha bra skor på dig!

Stretcha under dagen.
Jag är ganska bra på det, jag brukar stretcha lite kort då och då under dagen, främst nacke och axlar eftersom jag sitter/står mycket vid datorn men jag försöker även att stretcha ben, höfter och rygg då och då. Passa tex på när du väntar på kaffet i automaten, när du ska på toaletten eller när du känner att du börjar bli trött. Några sekunder här och där gör mer än du tror!

Och hemma då? Ja, sitt inte bara still i soffan, gå till köket o fyll på vattenglaset, ta en sväng med dammsugaren eller stå upp en stund om du tittar på favvoprogrammet på tv. Micropauser är lika viktiga på hemmaplan som på jobbet. Gå till affären om du inte ska storhandla, gå till kompisen för att dricka kaffe istället för att ta bilen/bussen.

Varje liten grej gör skillnad!
Gör som jag! Sikta på en aktiv vardag och kämpa tills du känner att du blir rastlös av att bara sitta still.
Jag har kommit dit nu, äntligen! Jag klarar inte längre av att sitta still i soffan en hel kväll, jag blir rastlös trots att jag är helt slut. Inte dumt, eller hur? Ni kan ni också!

Och om du/ni har fler bra tips får ni gärna kladda ner en liten kommentar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar