måndag 10 mars 2014

Att hitta motivation

Ibland är det lättare sagt än gjort att hitta motivation för att träna! Jag har själv lätt för att fastna i soffan för att ork och energi tryter, så hur gör man för att komma igång?

Alla har sitt sätt att motivera sig, vissa kanske inte bryr sig alls, men jag vill träna, jag vill komma i form igen och få tillbaka den ork och energi som faktiskt kommer när man tränar regelbundet. Så hur gör då jag när ork och lust lyser med sin frånvaro?

Jag har för det första satt en tid för min träning, jag tränar ju mest hemma så för att få vettig rutin på det är det bra att ha lite mer fasta tider. Jag tränar runt 19 på kvällarna, ca 1 timme efter att jag ätit middag. Jag har även bestämt i förväg att jag till exempel måste träna i minst 30 min plus stretch, även det för att lättare få vettiga rutiner. Jag anser också att allt är bättre än inget, orkar jag bara i en halvtimme så har jag åtminstone tränat i en halvtimme! Orkar jag en timme så är det toppen :-)

Trött, orkeslös och allmänt less? Ja, det har jag varit ofta på sistone, men jag tvingar mig själv att träna ända och jag tror att det är det enda sättet. Jag tvingar mig själv ur soffan och värmer upp med step, Zumba-inspirerad dans eller cykling och när jag väl kommer igång så går det alltid bra. Det enda som behövs är lite jäklar anamma och envishet, bara du kan bestämma hur du ska leva ditt liv och kommer du aldrig igång så kommer du hellre aldrig att nå dina mål!

Faktum är att hur trött jag än är, hur långsamt vissa pass än kan gå, så känner jag mig ändå lite nöjd när jag är klar, för jag har åtminston gjort något, jag har åtminstone försökt och jag har i alla fall inte spenderat hela kvällen som ett kolli i soffan. Jag sover bättre när jag tränar och det är lättare att hålla bra matrutiner när man tränar. Man får så himla mycket gratis av att tvinga sig skälv till fysiska aktiviteter! Testa själva så får ni se ;-)

Det är det som är min motivation, att sova bättre, att motverka all värk och att må bättre, orka mer och känna mig piggare i allmänhet på sikt. Att man dessutom blir snyggare är bara en väldigt uppskattad bonus ;-)

Hur gör ni för att komma igång? Vad har ni för motivation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar