tisdag 30 november 2010

Tids och energibrist!

Jag antar att jag inte är ensam om det just nu;)
Jag har tyvärr inte skött min träning sen jag va sjuk så jag har inga större framgångar att dela med mig av idag, jag har stått still i 3 veckor... Men jag har ju iaf inte gått upp igen:)

Idag ska jag bjussa på två värmande recept i kylan.
Det första receptet kommer ursprungligen från min mammas kusin som bjöd mig på underbar morotssoppa för några år sen. Jag minns inte exakt hur hon gjorde sin men jag bjuder på min egen version!

Värmande morotssoppa:
ca 4 port

10-12 normalstora morötter
Vatten
Buljong
Sambal oelek
1 burk creme fraiche

Skala och skiva morötterna, ju mindre bitar desto kortare koktid. Lägg i en katrull, täck med vatten och smaksätt med din favoritbuljong. Smaka av under kokningen, tillsätt eventuellt mer buljong.
När moröttera är mjuka, häll av lite av vattnet, jag brukar spara ca 2/3. Mixa till en slät soppa och smaksätt med sambal oelek, smaka av ordentligt så att det inte blir för starkt. Tillsätt creme fraiche och koka upp -Klart att servera!

Den här soppan funkar jättebra att frysa och är en supergod förrätt om man inte vill ha den som huvudmåltid.


Mitt andra recept idag är en gammal klassiker, nämligen Chili con Carne. Jag bjuder er på min egen version, hoppas att det ska smaka:)

Chili con Carne på Carros vis:
ca 6 port

500 g Nöt el. älgfärs + olja att steka i
1 stor gul lök
1 burk stora vita bönor (inte dem i tomatsås)
1 burk andra bönor, ex cannellini, kidney eller borlotti
2 burkar krossade tomater
1 stor röd paprika
1-2 klyftor pressad vitlök
1 finhackad röd chili eller chili flakes
Buljong
(ev vatten och tomatpuré)

Bryn färs med lök. Hacka paprikan och tillsätt i färsen. Häll på krossad tomat, vitlök, buljong och chili. Låt koka i minst 30 min. Häll av och skölj bönorna och tillsätt även dem i grytan. Koka i ytterligare ca 10 min. Om du tycker att grytan är för tjock kan du hälla på lite vatten och eventuellt lite tomatpuré.

Jag serverar gärna chili con carne med en fräsch sallad med t.ex fetaost och avokado, äter du bröd är det också jättegott till.
Om du tycker att det blir för starkt är det jättegott att toppa med lite creme fraiche vid serveringen.

På detta tänker jag bjuda på ett supersnabbt lunchtips! Ibland har man inte rester över från gårdagen och kanske inte heller tid/lust att laga nåt. Då är det jättegott att ta lite keso, några skivor rökt kalkon och en god sallad eller lite kokt broccoli. Try it;)

Jag försöker återkomma med lite mer recept i slutet av veckan! Har DU nåt du vill dela med dig av?? Lämna en kommentar :)

Ha det bäst!






2 kommentarer:

  1. Den soppan är helt underbar :) / Susanne S

    SvaraRadera
  2. Ja, jag älskar den:) Så tack för att du bjöd mig på den! //Carolina

    SvaraRadera