onsdag 17 november 2010

Värmande soppa

Hej på er! Som ni märkte blev det inget inlägg i söndags, så kan det bli om man har en man som är datanörd;)

Som kompensation för mitt torftiga bloggande tänkte jag bjuda på 2 sopprecept idag. Jag tycker soppor o grytor är kanon så här års, värmer skönt och så är det ju dessutom gott. HAR DU NÅT SOPPRECEPT SOM DU VILL DELA MED DIG AV?? Kommentera eller kontakta mig på facebook så testar jag receptet o sen delar jag med mig av det här, givetvis länkat till DIG!

KYCKLINGSOPPA MED BÖNOR:
2 port

1 kycklingfilé
1 selleristjälk
1 stor el (2 normala) morot
7 dl vatten
Buljong
Peppar
Chili flakes (eller färsk röd chili)
1 förpackning blandade bönor

GÖR SÅ HÄR:
Tärna kycklingfilén och bryn på den lite, tärna under tiden moroten och skiva sellerin. När kycklingen börjar se färdig ut, häll på vatten och buljong. Krydda efter egen smak med peppar och chili.
Häll i grönsakerna och låt detta koka till morötterna är mjuka (15-20 min.) Tillsätt sedan bönorna och koka upp.
Klart! Snabbt, enkelt, och fantastiskt gott:)

Idén till det här receptet fick jag när jag va hos mamma sist. Hon bjöd mig på kycklingsoppa till lunch som hennes sambo hade kokat och den va så himla god! Den va inte likadan som den här, men idén med chili föddes då. Sen började jag fundera på vad man kunde göra med bönor och mindes den goda soppan, då tänkte jag att man kanske skulle testa att göra en liknande buljong men med andra ingredienser. Det funkade;)
Nästa recept är en modifierad variant av den omtalade bantarsoppan. Jag gjorde den i somras men tyckte inte att den va god så jag ändrade receptet, så här blev det;


BANTARSOPPA PÅ CARROS VIS:

ca 3-4 liter (går jättebra att frysa)

1 normalstort vitkålshuvud
2 gröna paprikor
4 stora gula lökar
4 Normalstora morötter
2 Selleristjälkar
2 tetror (500g)krossade tomater
2 Buljongtärningar
Persilja, salt och svartpeppar
Vatten så att det täcker grönsakerna
Rapsolja

GÖR SÅ HÄR:
Skölj alla grönsaker och tärna/skiva i lagom storlek.
Bryn på löken i lite rapsolja och tippa i alla de andra grönsakerna, täck med vatten och tillsätt krossade tomater, buljong och kryddor.
Koka på medelvärme tills vitkål och morötter är mjuka.
Färdigt att servera!


En liten detalj till... Vet ni vad?? Jag har jeans på mig idag, för första gången på nästan ett år! Jag kan äntligen komma i mina 3 största par igen:) Om inte det ger en liten extra morot så vet jag inte vad som gör det;)
Kämpa på! Snart når vi våra mål:)

1 kommentar: