tisdag 9 november 2010

Lite värme i mörkret & kylan

Nu har jag varit så där dålig på att uppdatera igen, jag ber om ursäkt för det! Just nu tycks det vara allt på en gång, så som det kan vara ibland. Jag lovar dock att försöka skärpa mig!!

Idag tänkte jag bjuda på 2 väldigt smarriga recept, ett på en god och värmande linssoppa och ett på smarriga burgare utan bröd.
So, here it goes!

VÄRMANDE LINSSOPPA MED KORV:
ca 4 port

1/2 gul lök
1 morot
ca 150 g vitkål
2,5 dl vatten
Buljong
1 tetra krossade tomater (oftast 500 g)
1 tetra färdiga röda linser (t.ex Go Green) ca 480 g
2 kabanosskorvar eller annan smakrik korv med hög kötthalt
Svartpeppar

Gör så här:
Hacka löken och bryn i nån minut, häll på vatten och buljong. Skala och skiva moroten tunnt och strimla vitkålen, tippa ner i vattnet.
Häll på tomaterna, koka i ca 15 min.
Skölj linserna och häll ner i soppan, koka upp. Skiva korvarna tunnt och tillsätt även dem. Koka upp med lite svartpeppar, KLART!
Tips; Smaka inte av ordentligt förrän korven har kokat upp i soppan, eftersom korven är så smakrik i sig behövs det oftast inte så mycket mer än det.

SMARRIGA BURGAREN:
ca 4 port

Burgare:
7-800 g nötfärs
1 ägg
Paprikapulver
Chili (pulver eller färsk)
Seltin (eller salt, ta efter egen smak)
Svartpeppar

Topping:
4 skivor ost, t.ex färdigskivad cheddar
1 pkt bacon
4 ägg

Gör så här:
Blanda färsen med kryddor och ägg, krydda efter egen smak men tänk på att mycket smak "äts upp" av färsen i stekningen.
Dela färsen i antingen 4 stora eller 8 små burgare, beroende på m du vill ha stora eller dubbla små. Stek till de är färdiga och lägg sedan på en ostskiva per burgare. Om du gör dem små, lägg en skiva mellan 2 burgare.

Stek ägg och bacon. Lägg en burgare på varje ägg och toppa burgaren med bacon.
Servera tillsammans med kokta grönsaker, morotsstavar eller en fräsch sallad.


DET va allt i matväg jag hade att bjuda på idag, måste ju spara lite recept till framtiden;) Hoppas att det smakar!

Hur går det för mig nu då? Faktum är att det går över förväntan! Jag fortsätter stadigt att minska i både vikt och midjemått, även om det har minskat i tempo. Dels går det ju alltid lite fortare i början och dels börjar jag bygga muskler, vilket som ni vet väger mer än fett!

Jag är på det stora hela nöjd med min metod, jag saknar inget längre. Sötsaker tilltalar mig inte på samma sätt, jag längtar inte efter pasta eller potatis och jag har ingen önskan om att äta bröd alls.
Jag unnar mig förstås saker ibland, i helgen åt jag både kebab i bröd och en mindre mängd baconchips, men jag tycker inte att det är lika gott längre.
Det jag är mest förundrad över är dock sötsuget, som numera är näst intill obefintligt. Superskönt!


Hur går det för DIG? Har du några bra tips att dela med dig av eller tycker du att jag borde ändra/skriva mer eller mindre om nåt?
Kommentera!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar