onsdag 7 januari 2015

Vardag

Nu är väl de flesta av oss tillbaka i vardagen igen?
Jag började jobba igen idag och även om jag gärna hade varit ledig lite längre så är det ändå ganska skönt att återgå till lite bättre rutiner.

Ja, jag vill ju förbättra mina rutiner, komma tillbaka till den disciplin och ordning jag hade för ett par år sedan.
Jag började smått redan förra veckan med att se till att vi åt lite bättre, inte hade en massa sötsaker eller skräpmat hemma och tog tag i träningen igen.
Men nu är det dags att ta i med hårdhandskarna!

Jag började dagen med havregrynsgröt, nyttigt och bra. Eftersom jag har svårt för att äta direkt när jag vaknar så går jag och duschar först, sen tar jag tag i frukosten. Av samma anledning gör jag bara en halv portion;

0,5 dl havregryn
1 dl vatten
1 näve russin
1 kryddmått salt
0,5 tsk acaciahonung

Jag gillar egentligen inte att ha mjölk på gröt men om jag ska kunna äta den på en gång så tar jag lite ändå.

Trots min lilla frukost hemma så är jag hungrig när det är dags för morgonfika på jobbet så idag tog jag 2 fullkornsdigestive till mitt te. Imorgon utökar jag det med en liten smoothie som jag gör enligt följande kvällen innan;

5-6 frusna jordgubbar
0,5 banan
Ca 0,5 dl kvarg
1,5 dl färskpressad apelsinjuice

Supergott, lagom med fruktsocker och ett kanonbra mellanmål tillsammans med mina kex så att jag står mig bra till lunch!

Andra halvan av bananen tar jag  efter att jag tränat tillsammans med en kopp grönt te och ett stort glas vatten.
Jag dricker mycket vatten, runt 3-4 liter om dagen och det har jag alltid gjort.

Jag utesluter ingenting annat än socker, men har minskat ner på kolhydrater och vill helst undvika att äta kolhydrater till middag. Halvfabrikat försöker jag undvika helt men det kommer att slinka ner något lite då och då eftersom sambon oftast fixar vår lunch. Snabbmat blir det inget av med framöver, helst inte före påsk. Varför? För att syftet med detta är att bryta gamla vanor och komma tillbaka på banan igen.

Nu får det nog räcka för idag! Men jag återkommer inom kort med tips, recept och uppdateringar om hur det går.

Ha det fint och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar