lördag 24 januari 2015

I rätt riktning

Hej på er! Tänkte jag skulle uppdatera er om hur det går för mig!
Jag använder appen Lifesum flitigt och tycker att det fungerar kanonbra. Den hjälper mig att hålla koll på vad jag stoppar i mig och hur stora portioner jag tar.

Jag har gått ner 1 kg på en vecka och samtidigt minskat midjemåttet med hela 3 cm, bara genom att äta rätt och träna.
Jag hårdtränar inte, det finns ingen energi till det just nu, men jag rör på mig varje dag och varannan kör jag ett riktigt, om än kort och lätt, träningspass. På vardagar nöjer jag mig med 30 minuters träningspass, men på helgerna kör jag minst 45 minuter, plus stretch.
Jag vidhåller att lite är bättre än inget!

Jag försöker även att röra på mig mer på jobbet, korta mikropass. Ett bra exempel är att gå till kollegan och fråga om saker istället för att skicka ett mail!
Jag försöker även att stå upp mer, så att kroppen aldrig riktigt ska hinna gå in i viloläge.

Igår syndade jag också! För första gången sedan 5/1 åt jag något som innehöll socker, nämligen en av chefens mammas underbara semlor. Hon gör de absolut godaste semlor jag någonsin ätit och jag har lovat mig själv sedan dag 1 att när hon kommer med semlor till jobbet så får jag ta en.
Sagt och gjort! Jag tog en, jag njöt av den och jag blev nöjd, jag va mätt i flera timmar efteråt ;)
Förut hade det gett mersmak, den här gången va jag fullständigt nöjd med 1 och känner inget som helst behov av att äta något mer. Nu är ju inte hennes semlor våldsamt söta heller, det hjälper nog!

Jag fick en lite uppenbarelse i veckan också!
Förut när.jag har ändrat min kost och livsstil har jag alltid tänkt saker som "när de här månaderna är över får jag äta precis vad jag vill" och "om tre månader får jag äta pizza igen, o då måste jag nog köpa en Ben & Jerry's också". Inte nu! Nu gör jag det här för resten av livet. Jag är helt inställd på att jag aldrig kommer att äta pizza, godis eller glass minst en gång i veckan igen. Jag känner inte att jag vill gå tillbaka till det heller. Visst kommer jag att kunna käka en pizza, smaka några godisbitar eller ta en tårtbit ibland, men inte ofta och aldrig mycket.

Jag vill ändra livsstil helt, jag vill gå ner i vikt och komma i form för att sedan hålla det. Jag vill ha en god hälsa for life, inte bara beach 2015.
Detta är nog den viktigaste insikten jag haft!

Men nu ska jag göra mig iordning för att tassa iväg och fira en god väns födelsedag!  Ingen tårta för mig idag, nu blir det 100 % sockerfritt igen.

Ha en fin lördag och glöm inte att göra det ni mår bra av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar