tisdag 20 januari 2015

Ät gott!

Jag har sagt det förut men det tål att upprepas, för att gå ner i vikt och uppnå en god hälsa måste man ändra livsstil men det betyder inte att man ska sluta äta sånt som man tycker om!
Uteslut inte allt, minska ner på det och öka det som är nyttigt.

Jag utesluter enbart socker nu. Jag äter små mängder kolhydrater i form av havregrynsgröt, sockerfria fullkornsskorpor, Finn Crisp och rotfrukter. Jag äter ingen pasta, potatis eller ris alls just nu och kommer troligtvis aldrig att äta det på daglig basis igen, men det gör ingenting för jag har bytt ut det mot saker jag tycker om.
Därför tänkte jag idag tipsa om några tillbehör som jag väljer till mina proteinkällor istället för pasta, potatis och ris.

Idag åt jag en stor sallad bestående av;
Isbergssallad, ruccolasallad, lite gurka, en tomat, lite rödlök, några oliver och lite fetaost. Till detta hade jag stekt kyckling och hemgjord tzatziki. Underbart  gott och otroligt enkelt. Jag är fullständigt proppmätt men har ändå ätit nyttigt.
Sallad med fetaost är ett av mina absoluta favorittillbehör, det passar till nästan alla kött och kycklingrätter och såserna kan man variera i oändlighet.

Kokt broccoli eller stekt blomkål är också alternativ jag är väldigt förtjust i. Jag äter det till korvgrytor, kötträtter och ja, allt möjligt faktiskt.
Samma sak med strimlad kokt eller stekt vitkål.
Ugnsstekta rotfrukter eller sötpotatis är toppen att äta istället för klyftpotatis, strips och till och med kokt potatis.

Jag är ett stort fan av stuvning och äter gärna stuvade grönsaker till många korvrätter. Jag använder då oftast inget mjöl (ibland tar jag lite, lite dinkelmjöl) utan kokar mina grönsaker i grädde eller gräddmjölk.
Grönsaker som blomkål, vitkål och brysselkål kokar jag helt i grädde/gräddmjölk, medan tex morötter bör förbokas i vatten först.

Ja, man kan variera i oändlighet!
Nästa vecka ska jag testa att använda shiratakinudlar istället för spaghetti och se hur det blir, men se flesta rätter blir bara godare med grönsaker till enligt mig.

Nu ska jag vika lite tvätt innan det är dags för dagens korta träningspass.
På tisdagar och torsdagar promenerar jag i en timme på förmiddagen (friskvård på jobbet) så då kan jag med gott samvete köra lätta, lugna kvällspass de dagarna.

Ha det fint och ta hand om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar