söndag 11 januari 2015

Chokladglass

Min chokladglass blev fantastiskt god!
Det är så roligt att testa nya saker och lyckas, så givetvis delar jag med mig av receptet som jag själv har experimenterat fram efter att ha läst igenom några olika.
Jag använder acaciahonung som sötning och därmed är receptet både lchf och gi-vänligt.

Det här behöver du;

2 äggulor
1,5 msk acaciahonung
1,5 msk kakao av bra kvalitet
3 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
(Glassmaskin)

Vispa ägg, honung och siktad kakao med 0,5 dl av grädden. När det är ordentligt blandat och börjar tjockna häller du i resten av grädden, vispa tills det börjar tjockna igen och tillsätt sedan mjölken. Vispa lite till, så att smeten känns luftig.
(Min va i konsistens som milkshake ungefär, men ju tjockare desto bättre)
Kör smeten i glassmaskinen (följ anvisningarna för din glassmaskin, jag fick köra två omgångar med min maskin)

Klart!

Jag har flera idéer på andra smaker och planerar att dels byta ut honungen mot mogen, mosad banan och dels att byta ut kakaon mot hallon inom kort.
Ser fram emot många mysiga helgmiddagar med glass till efterrätt.

Har ni något annat recept? Dela gärna med er.

Trevlig söndag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar