tisdag 26 oktober 2010

GI-bröd till lunchmackan

Just nu håller jag på att baka bröd till min lunch imorrn. Eftersom jag slutar 11:30 och då parkerar mig bakom ratten för att rulla söderut på en gång så hinner jag inte med nån vanlig lunch.
Så jag bestämde mig för att baka bröd, här kommer receptet:

Du behöver:

  • 50 g jäst
  • ½ dl olja
  • 5 dl vatten
  • 1 msk brödsirap
  • 2 tsk salt
  • 1/2 dl rågkross
  • 1/2 dl linfrön
  • 1 dl krossade valnötter
  • 3 dl havregryn
  • 5 dl siktat dinkelmjöl
  • 6-7 dl grovt rågmjöl

Gör så här:

Smula jästen i en degbunke. Se till att matoljan blir rumsvarm eller blanda den med vattnet och värm till 37 grader.

Lös upp jästen i lite av spadet och tillsätt sedan resten.

Tillsätt sedan sirap, salt, rågkross, linfrön, nötter och havregryn.

Arbeta in mjölet med maskin till degen blir lagom fast och släpper bunkens kanter. Jäs övertäckt i 30 minuter.

Ta upp degen på en arbetsbänk med lite mjöl på. Knåda degen ordentligt.

Dela den i 2 längder. Dela varje längd i 10 bitar och forma varje bit till en oval bulle.

Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta ca 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 12-15 minuter.

Låt kallna under bakduk.


Visst lät det gott?
Jag tänkte göra lite rejälare mackor med sallad, rödlök, fetaost och rökt kalkon.
Till det har jag med mig sockerärtor och färskpressad apelsinjuice.

Eftersom det nästan blivit obligatoriskt att stanna på Max elle Mc Donalds i Sundsvall på vägen så tänkte jag inta en kopp kaffe på donken och kanske köpa en påse minimorötter bara för att hålla traditionen vid liv;)

Om vi inte hörs nå mer i veckan så får ni ha det så bra!
Dela gärna med er av egna recept och idéer, eller kommentera om ni har funderingar över något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar