onsdag 20 oktober 2010

Kyckling eller fiskbullar?

Hej hopp! Nu har jag äntligen tagit mig för att starta datorn;)
Jag tänkte bjuda på två recept idag eftersom jag har varit frånvarande i några dagar.
Det första är ett recept på kyckling som min kollega gett mig, jag har modifierat det lite dock...

Kyckling med feta i ugn:
4 port

4 kycklingfiléer (ca 900 g -1 kg)
1 förpackning fetaost
1 burk creme fraiche
ca 1 dl vispgrädde
ca 1 dl hackade svarta oliver (valfritt)
Salt, peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Dela kycklingfiléerna i ca 3 delar per filé och stek med salt och peppar tills de är nästan klara.
Lägg i botten på en smord form.
Mosa fetaosten med creme fraiche och grädde och blanda i oliverna, bred över kycklingen och ställ in i ugnen.
Låt stå i ugnen tills "såsen" fått fin färsg och bubblar.
Servera med pasta (finns GI märkt pasta från Kungsörnen) och en god sallad.

Jag bjöd några vänner på just detta (fast utan oliver) för ett par veckor sedan och det va högt uppskattat:)

O så nästa då... Jag älskar fiskbullar, men de i färdig sås är inte så bra om man kör GI eller liknande så jag köper dem i buljong och gör en egen enkel sås. Fisk är oerhört nyttigt men jag är inte så förtjust i det så man får experimentera med det man kan;)

Fiskbullar i gräddsås:
2 port
1 burk fiskbullar i buljong
1 dl grädde
en liten klick creme fraiche
Salt peppar

Smaksättning:
Alternativ 1
1-2 msk dill
Alternativ 2
1-2 msk persilja
1 kokt hackat ägg
Alternativ 3
1-2 tsk curry (curry blir dock bäst om du bryner på lite snabbt innan du häller på vätskan)

Koka upp grädde och creme fraiche, krydda med salt och peppar samt din smaksättning.
Häll av det mesta av buljongen från fiskbullarna och tippa ner dem i såsen, koka upp så att bullarna blir genomvarma.
Jag äter detta med rårivna morötter men för er som vill funkar det förstås kanon med vanlig hederlig potatis i;)

Hoppas det ska smaka:)

Jag återkommer förhoppningsvis imorgon, tänkte även uppdatera er om mina egna "framgångar". Glöm inte att kommentera, jag vill gärna ha just DINA tips:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar