fredag 15 oktober 2010

Fredgasgott

Hej hopp, alla glada (o mindre glada)
Hoppas att ni haft en bra vecka:)

Jag har massor av recept på godsaken jag har lagat de senaste veckorna, lovar att försöka dela med mig av så många som möjligt! Tänkte försöka publicera nån maträtt varje dag, vill dock påpeka att allt inte är mitt eget påhitt. Jag har fått tips av kolleger och givetvis även av internet samt av en tidning som jag prenumererar på som heter LagaLätt. Jag "snor" ideér men sätter min egen twist på dem kan man säga;)

Idag, fredagen till ära, lagade jag en slags rotfruktsgratäng med köttfärs o nu tänkte jag att ni skulle få del av den! Den blev supergod o maken åt som en häst;)


Köttfärsfrestelse á la GI
ca 4 port

1 förpackning grytgrönsaker (finns färdigt på t.ex Ica)
ca 400 gr nötfärs (älg funkar förstås också)
2 vitlöksklyftor
1 halvt paket bacon
1 buljongtärning
ca 1 dl vatten
Salt och peppar
ca 100 gr Fetaost
3 dl grädde (helst vispgrädde eftersom den inte innehåller en massa tillsatser)

Hacka lök och bacon och bryn, när baconet fått färg tillsätter du köttfärsen.
När även färsen är brynd häller du på vatten och tillsätter buljong, pressad vitlök, salt och peppar. Va inte rädd för att krydda ordenligt, tänk på att grädden och rotfrukterna mjukar upp smaken ordentligt när rätten är klar.
Låt detta puttra tills vattnet nästan helt har dunstat bort (som tacofärs ungefär)
Under tiden som färsen blir klar skalar och delar du rotfrukterna i minder bitar. Skiva bitarna som du skulle ha gjort om du gjorde potatisgratäng.

Lägg hälften av rotsakerna i botten av en smord form, häll på köttfärsen och fyll sedan på med resten av rotsakerna. Smula över fetaosten, häll på grädden och ställ in i ugnen.
Gratinera i 225 grader i ca 40 min (känn med en sticka om det är klart om du är osäker)

Servera gärna med en fräsch sallad, förslagsvis med resten av fetaosten.
Smaklig måltid!!

Hoppas att ni kommer att få glädje av mina recept och tips, dela gärna med er av era egna!

1 kommentar:

  1. Det lät väldigt gott, får ta och prova det någon dag.

    SvaraRadera