torsdag 14 oktober 2010

Detox och spenatsoppa

Fick önskemål via en kommentar i min andra blogg att berätta mer om detoxen jag kör.
Så här kommer lite info, helt ärligt stulet från en sida som säljer MethodDraine;)

BTW! Efter infon kommer lite annat skoj så om du inte vill läsa om detoxen, bara scrolla förbi.

MethodDrain detox liquid
MethodDraine Detox renar kroppen med hjälp av 10 aktiva örter.Antioxidanterna i grönt te ger kroppen ett skydd mot fria radikaler. Den rena kroppen fylls av energi, får större motståndskraft och känns lättare att leva med.

Sedan tidernas begynnelse har människan känt ett behov av att rena kroppen från oönskade ämnen som påverkar vårt välbefinnande. Fastan, som länge använts i olika kulturer och religioner, olika renande dieter och bastubad är alla exempel på naturliga reningsmetoder.

Miljöföroreningar och en alltför osund kosthållning gör att kroppens reningssystem inte orkar med följden att våra utsöndringsorgan blir överbelastade. Fortsätter uppbyggnaden av slagg i kroppen under längre tid kan det påverka vår hälsa och välbefinnande. Det är därför som det är så viktigt att reagera när varningssignalerna trötthet, huvudvärk och matsmältningsproblem gör sig påminda.

Du kan ändra din diet och sluta med dåliga vanor som t ex rökning, men dessa åtgärder är ofta otillräckliga för att eliminera all samlad slagg,speciellt de oönskade ämnena som kommer från luftföroreningar.

MethodDraine har de positiva effekterna av en fastekur, att kroppen renas, trots att du äter som vanligt. Men självklart blir effekten bättre om man äter en sund kost och motionerar under kuren. Vanligtvis tappar man några kilo under kuren. MethodDraine är dock inget viktminskningsmedel.
Vi rekommenderar en kur MethodDraine en gång per årstid.

Bör ej användas vid problem med överaktiv sköldkörtel.
Dosering
12 ml av extraktet blandas i 1,5 liter vatten varje morgon och dricks under dagen. Kuren ska tas under 20 dagar och innebär att du kommer att dricka minst 1,5 liter vatten per dag. MethodDraine Detox finns även som tabletter.
Ingredienser
Plommon: Plommonjuice, tamarindfruktkött. Koncentrerat örtextrakt från: Grönt te, björklöv, blåstång, fänkål, kardborrerot, kronärtskocksblad, maskrosrot, styvmorsviolsblomma och älgört.
Äpple: Äppeljuice, druvjuice, tamarindfruktkött. Koncentrerat örtextrakt från: Grönt te, björklöv, fänkål, kardborrerot, kronärtskocksblad, maskrosrot, styvmorsviolsblomma och älgört.


Ja, så ser det ut;) Jag avslutar min kur på söndag. Observera dock att jag inte bara kör detta för att gå ner utan för att rensa kroppen, har kört samma metod flera ggr tidigare men tyckte att det vore lägligt att köra det i samband med att jag ändrar min livsstil.

Jag kanske ska berätta anledningen till att jag bestämde mig för att verkligen bryta upp och börja om. Jag har en hel del problem med mina leder, i synnerhet höfter och rygg. Dessa problem är till stor del ärvda men jag föddes även med ett mindre höftfel.
I och med att jag under en ganska kort tid gick upp väldigt mycket (drygt 20 kg på knappt 2 år) så har min kropp sakta men säkert förfallit. Jag har haft mycket värk, ingen ork och en hel del problem i och med att det gjort ont att motionera. Om du lägger till på detta att jag inte längre kommer i mina kläder, att jag mått dåligt av att se mig själv i spegeln och ett väldigt lynnigt humör så är det nog lätt att se varför jag till slut fick nog.

Det har gått bra för mig de här dryga 3 veckorna, jag har helt blivit av med sockersuget och jag tycker att det är kul att träna och motionera. När man ser tydliga resultat är det lätt att fortsätta, motivationen höjs för varje gram man minskar. Det gäller bara att göra sånt man tycker om.

Detsamma gäller maten, man måste hitta sätt att äta sånt man tycker om! Att sluta äta är inte ett hälsosamt sätt att gå ner i vikt, det ger inte heller något långvarigt resultat eftersom kroppen då lagrar allt man stoppar i sig i brist på annat. Men det visste ni nog redan;)
Jag har valt att köra GI, med inslag av LCHF och atkins. Jag har under dessa veckor helt undvikit kolhydrater så som pasta, ris, potatis, bröd och dyl. Jag har även hållit nere sockret i den mån man kan. Jag äter frukt och ibland kan jag unna mig en bit mörk choklad (70% el 86%).

Min dag brukar se ut så här:
Frukost: Äggröra på 2 ägg eller 1 stekt ägg med lite bacon (gör iordning på kvällen och micrar på morgonen när jag jobbar)
Mellanmål på morgonen: Fruktsallad med t.ex melon, äpple/päron, vindruvor, frusna jordgubbar. Ta sånt du gillar om du ska testa själv.
Till lunch äter jag rester från middagen kvällen innan.
Mellanmål eftermiddag: 1-2 morötter/lite blomkål (rå)/en näve nötter eller nån annan grönsak jag gillar. Kan hända att jag äter mellanmål 2 ggr på eftermiddagen beroende på vilken tid jag har lunch.
Middag: Varierar kraftigt men ett par exempel är spenatsoppa (se recept nedan), morotssoppa, kycklingsallad, Kyckling med feta i ugn med en god sallad eller äggröra, bacon och broccoli.

Nu tycker jag nog att jag har skrivit nog för idag, eller hur;)
Ni ska få mitt recept på spenatsoppa också men sen får det vara nog för idag!

Snabb spenatsoppa (mixad)
ca 4 port

1 pkt bacon (140 gr)
1 halv liten lök
1 påse hackad spenat (450-500 gr)
Vatten
Buljongtärning
Svartpeppar
ca 1 dl grädde

Stek baconet i en kastrull tillsammans med löken. Häll i spenaten när baconet är klart och täck med vatten. Krydda med buljong och svartpeppar.
När soppan kokat upp ordentligt mixar du med stavmixer till en jämn soppa och rör i grädden.
Enkelt, snabbt och väldigt gott!
Tips! Vill du ha det lite matigare? Servera kokt ägg till.

Lycka till och kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar