torsdag 21 oktober 2010

Torsdag = soppa?

Det blir bara en snabbis här idag, får ju inte missa Vampire Diaries;)
Först ska jag bjuda på ett recept på rödbetssoppa som jag gjorde förra veckan. Den dagen hade jag planerat att laga broccoligratäng men när jag kom hem insåg jag att jag hade glömt att köpa broccoli. Jag rotade runt lite i kylskåpet och hittade en påse med färska rödbetor och improviserade ihop en riktigt god soppa. Som en bonus fick den dessutom en riktigt läcker färg, djupt ceriserosa:)

Rödbetssoppa á la Carro:
2 port

Ca 500 g färska rödbetor
2-3 normalstora morötter
1 buljongtärning
Peppar
Vatten
1/2 dl grädde

Skala och tärna rödbetor, skiva morötterna.
Lägg i en kastrull och täck med vatten och lägg i buljong, smaksätt med peppar.
Koka tills rotfrukterna är mjuka.
Mixa med stavmixer och rör i grädden - Klart!

Enkelt och riktigt gott:)
Äter du bröd kan det vara gött med ett grövre bröd med exempelvis naturell philadelphiaost till.

Jag lovade ju att berätta lite om mina framgångar idag och vem är jag att bryta ett löfte?
Jag går fortfarande ner ganska stadigt även om det har stagnerat lite sen jag blev klar med detoxen. Sammanlagt har jag nu minskat mellan 5-6 kg samt 8,5 cm i midjemått.

Jag är fortfarande stenhård med maten men unnar mig lite extra ibland. T.ex äter jag lite pasta/potatis på helger fr.o.m nu, jag kan även tycka att det är ok att provsmaka en liten chokladbit el dyl någon gång ibland. Man måste kunna unna sig något ibland;)
Jag försöker dock hålla det till helgerna och bara SMAKA, inte frossa.

Faktum är att jag inte blir lika sugen längre så det är ingen ansträngning att låta bli det jag inte borde äta. Nu gäller det bara att hålla det så även i framtiden!

Jag har även utökat träningen nu. Jag kör längre och tyngre pass kombinerat med promenader, även om jag varit slarvig och tagit bilen till jobbet i snart 3 veckor... Men jag har haft mina skäl för det också förstås;) (som t.ex ofrivilliga sovmorgnar, hehe)

Jag har mindre än 5 kg kvar innan jag har nått mitt första delmål. Delmål 2 är planerat att starta direkt efter nyår men om det fortsätter att gå så här bra kan det mycket väl hända att det händer tidigare.

En sak som jag tror att jag har glömt att nämna är att jag också dricker väldigt mycket vatten, jag dricker minst 2 liter rent vatten om dagen + kaffe, te, juice mm.
Jag äter heller inte så mycket frukt, endast en mindre mängd om dagen som mellanmål, ofta på förmiddagen när man känns behöva en extra energikick.

Nej, nu får det vara sluttjatat för idag.
Glöm inte att kommentera!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar