söndag 8 februari 2015

Underbar frukost eller fika

Jag är smått besatt av scones och tycker att det är bland det godaste man kan äta till frukost en söndagsmorgon. Men nu undviker ju jag kolhydrater och försöker hitta andra alternativ.
Så, med detta i åtanke tog jag mig äntligen för att experimentera fram ett bra recept på goda scones till frukost, brunch eller kvällsfika och självklart vill jag dela med mig av det!

Scones på mandel- & kokosmjöl (12 st)

3 dl mandelmjöl
2 dl kokosmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
En nypa salt
50 gram äkta smör
2 ägg
3,5 dl gräddmjölk (lika delar mjölk & grädde)

*Rör ihop de torra ingredienserna, smula ner smöret och nyp ihop till en smulig massa. Knäck i äggen och rör snabbt ner dem, tillsätt gräddmjölk och rör ihop till en lätt kladdig deg.

*Sätt ugnen på 200 grader och låt degen vila medan den blir varm.

*Klicka ut degen i 12 myffinsformar eller en smord muffinplåt, grädda mitt i ugnen i 10-13 minuter.

När jag gjorde dessa idag lyckade jag till dem lite extra! Testa gärna, det blev otroligt gott;
Hacka ner ca 30 gram mörk choklad (minst 70% kakao) i degen innan du låter den vila.

Jag tyckte att de blev supergoda och kommer definitivt att trötta ut min sambo med dessa godingar många helger framöver!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar