fredag 17 augusti 2012

Dinkelbröd

Nu har jag bakat lite bröd, o gott blev det! Så här kommer det utlovade receptet, komplett med bild;-)

Dinkelfrallor:
Ca 12 st

Ingredienser:
6 dl ljummen havremjölk
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
9 dl siktat dinkelmjöl
3,5 dl fullkornsdinkel
1 dl boveteflingor
2 msk linfrön
2 msk pumpafrön

Smula ner jästen i en bunke och häll på vätskan, lite i taget, rör tills jästen har löst sig. Tillsätt salt och honung och blanda ordentligt. Blanda ner fröna och tillsätt sedan de övriga ingredienserna, knåda i 5-10 min.
*degen ska nätt dag jämnt släppa bunkens kant och vara ganska kladdig.
Låt jäsa 1 timme (eller till dubbel storlek)

Täck två plåtar med bakplåtspapper eller smörj ordentligt med tex olivolja.
Strö dinkelmjöl över bakytan.
Stjälp upp degen på ytan och platta försiktigt till den till en rektangel eller rulle, knåda inte!
Skär ut degbitar i önskad storlek och lägg på plåtarna.
Låt jäsa ytterligare 1 timme.

Grädda sedan bröden i 225 grader, ca 15-20 min beroende på hur stora du gör dem.
Släng gärna in lite vatten på ugnsbotten när du stoppar in plåtarna.

Originalreceptet kommer från GI-gurun Ola Lauritzon, men jag har gjort lite egna ändringar.

Hoppas det ska smaka!



1 kommentar:

  1. Åh dom ser nästan ut som såna köpta bröd som man kan köpa på ICA som är gjorda i bageriet :)

    sv: Ja de blir nog både saft, marmelad, gelé och sylt. Kanske jag ska testa att göra chutney med :)
    /Maria

    SvaraRadera