fredag 8 mars 2013

Fina fisken!

Som sig bör såhär till helgen serveras det lite lyxigare och godare mat än till vardag. Idag valde jag lax, och eftersom det blev så gott så tänkte jag dela med mig av receptet!
Lax är så himla enkelt att laga till och fort går det, och mat som går fort är ju aldrig fel, eller hur?

Ugnsbakad lax med fetatäcke:
4 portioner

4 st laxfiléer (el ca 600g sida av lax)
200-250g fetaost
1dl grädde
Salt, peppar och basilika efter smak

Sätt ugnen på 200g och smörj en ugnsfast form.
Lägg fisken i formen och krydda. Mosa fetaosten tillsammans med grädden så att du får en bredbar smet och bre röran över fisken.
Stek i ugnen i 15-20 min.
Servera tillsammans med en god sallad och ev lite pasta och en god kall sås.

Tips på en enkel och god kall sås är att blanda turkisk yoghurt med salt, svartpeppar och pressad vitlök. Jag använder 2 klyftor vitlök till ca 2 dl yoghurt. Suveränt gott att dippa grönsaker i också :-)

Hoppas det ska smaka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar