måndag 15 oktober 2012

Svensk husmanskost

Jag vill bara slå ett litet kast för svensk husmanskost! Jag vet att jag har gjort det förut, men det tål att upprepas.
Svensk husmanskost är bra mat, på bra råvaror och den är mättande. Det är enkelt att göra den nyttigare genom att minska på eller helt ta bort potatisen och göra en fräsch sallad att ha till. Eller varför inte göra en god fruktsallad till efterrätt?

Tänk, visst är det något speciellt med en riktigt god stek med gräddsås och tex kokta morötter? Eller en vanlig hederlig kalops? Själv älskar jag kalops, kåldolmar, kålpudding och pepparrotskött. Jag kokar morötter till, eller äter det bara som det är utan potatis till. Ibland gör jag en god sallad till, ibland äter jag frukt efter.

Jag älskar mat, jag är tokig i thaimat och bangar aldrig på att testa nya matkulturer. I Prag åt jag så mycket nationell mat jag kunde, eftersom de har ungefär samma råvaror som vi så blev det en del onödigt som potatis och vete, men man måste ju testa!
Hur som helst så kommer jag alltid tillbaka till vår svenska kost. Det finns nog inget jag kan längta så mycket efter som kalops eller hemgjorda kåldolmar.

Tänk bara på att alltid använda så bra råvaror som möjligt! Undvik halvfabrikat och konserver. Ibland kan det ta längre tid att laga mat från grunden, men det blir också mycket godare. O vill man vara hälsosam och gå ner i vikt måste man tänka på vad man stoppar i sig!

Sist men inte minst, jag ska försöka skriva ut lite recept framöver, just nu tycks dock inte tiden räcka till:-S
Är det något speciellt ni skulle vilja se? Recept med någon speciell råvara, eller kanske tips på särskilda maträtter? Kommentera så ska jag försöka fixa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar