lördag 11 april 2015

Dålig fantasi

Just nu har jag ingen fantasi eller inspiration alls vad gäller maten, därför skriver jag inte så mycket här nu. Det blir mycket samma, samma på middagsbordet men jag fortsätter att äta nyttigare och avstår fortfarande socker till 98% (ja, nån enstaka gång ibland fuskar jag pyttelite). Det går framåt men det går sakta.

Jag har fortsatt öka träningen och kör nu 6 dagar i veckan. Det känns bra! Jag klarar mer och mer, kroppen orkar trots värken och jag har börjat bygga en del muskler. Mina mått minskar successivt men vikten står fortfarande still. Men ändå, framgång är framgång och jag är ganska nöjd med hur det går så här långt.
Jag funderar på att börja simma en gång i veckan också, jag gillar att simma och det skulle nog kännas skönt att simma en sväng på kvällen efter att jag kört ett pass i jobbets gym på friskvården. Jag måste få lite mer ordning på mina eksem först dock, min hud går inte riktigt ihop med klorvatten.

Jag funderar också på att skära ner mer på fett och kolhydrater, bara för att testa liksom! Lägga krutet på protein och grönsaker och bara äta en mindre mängd långsamma kolhydrater som mellanmål på eftermiddagen. Problemet är som sagt fantasin, jag har ingen lust att leva på ägg, kyckling och broccoli, mer variation är min melodi! Har ni bra mattips?  Kommentera gärna!

Jag har i alla fall klurat ut en get God och mättande smoothie som jag tar till mellis på jobbet;

Ca 1 dl hallon eller jordgubbar
0.5 dl havregryn och rågflingor (finns färdig blandning att köpa på affären)
Ca 1 dl kvarg eller turkisk yoghurt
1 tsk linfrön
1 tsk chiafrön
2 dl färskpressad juice eller havremjölk med smak av mango och apelsin

Ibland slänger jag i en banan också, om jag kommer ihåg.
God är den i alla fall, och jag står mig kanonbra på den.

Till frukost äter jag just nu antingen chiapudding med hallon och ett kokt ägg till eller supergröt.
I supergröt har jag;

Lika delar havregryn, rågflingor och dinkelflingor, hackade nötter (i den senaste laddningen är det hasselnötter, mandel och cashewnötter), linfrön, chiafrön, russin, torkade tranbär och lite finhackade torkade aprikoser.
Jag gör en stor laddning av detta så att det finns färdigt.
Till en portion använder jag 1 dl av grötmixen, knappt 1.5 dl vatten och en liten nypa salt.
Det blir en himla god gröt och precis som smoothien är den mättande och bra.

Det va nog allt jag hade att säga idag.
Kommentera gärna om ni funderar på något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar